(25.VIII.2004) Przytyliśmy na diecie... - odpowiada lek. med. Wojciech Kania

Dzień dobry Państwu!
Mam 50 lat, mój mąż 55. Przez ostatnich 15 lat byliśmy na niskokalorycznej i niemal beztłuszczowej diecie Weight Watchers. Cztery tygodnie temu, zachęceni opowiadaniem mojej siostry mieszkającej w Polsce, zdecydowaliśmy się przejść na dietę dra Kwaśniewskiego.
Pomimo że przeczytaliśmy i ciągle czytamy książki "Dieta Optymalna", "Tłuste Życie", "Żywienie Optymalne" i "Książkę Kucharską"(dra Kwaśniewskiego) i staramy się wyliczać proporcje naszego dziennego wyżywienia 1:1,5-2:0,5, oboje, ku naszemu przerażeniu, przytyliśmy w ciągu 4 tygodni, ja 3,5, a mąż 2,5 kilograma. Jemy dwa posiłki dziennie (po prostu nie jesteśmy w stanie pomieścić trzech posiłków). Maszerujemy szybkim tempem codziennie od 6 do 7 km, sporo czasu spędzamy przy komputerze (oboje jesteśmy na rencie inwalidzkiej) i prawdę mówiąc, po raz pierwszy od kilkunastu lat nie jesteśmy głodni, mamy o wiele więcej siły i humoru. Chociaż codziennie staramy się pilnować proporcji jedzenia, to pewnie coś robimy źle. Oczywiście najprostszym rozwiązaniem byłoby przyjechać do Arkadii, ale mieszkamy w Adelajdzie i nie stać nas na taką podróż, nie znamy też żadnego dietetyka, który mógłby dać nam jakiś jadłospis, którego moglibyśmy się trzymać i zacząć gubić kilogramy. Wśród naszych znajomych nie mamy nikogo, kto byłby na tej diecie. Wszyscy patrzą na nas z niedowierzaniem, że przeszliśmy na "taką dietę". Mam 162 cm wzrostu, przed rozpoczęciem diety ważyłam 66,5 kg, obecnie ważę 70. Mąż ma 178 cm wzrostu, ważył 86, teraz 88,5 kg. Bardzo chcielibyśmy pozostać na diecie i dlatego proszę o przesłanie nam przykładowego jadłospisu, abyśmy mogli ściślej ją stosować, niestety muszę przyznać, że chyba czegoś nie rozumiem i pewnie gdzieś popełniamy błąd.
Mam jeszcze jedno pytanie. W jakim stopniu można, zamiast tłuszczów zwierzęcych, stosować oliwę z oliwek?
Z góry serdecznie dziękuję,
Małgorzata


Szanowna Pani
Cieszymy się, że wiedza Doktora Kwaśniewskiego dotarła tak daleko. Szkoda tylko, że osoby zajmujące się propagowaniem tego sposobu żywienia mają kontakt z Państwem tylko przez Internet bądź telefon. Problem, z którym się Państwo borykają, jest niestety często spotykany u osób rozpoczynających stosowanie żywienia optymalnego tylko na podstawie książek. Dane potrzebne do ustalenia jadłospisu dla siebie można znaleźć w treści książek wydanych przez Doktora Kwaśniewskiego, ale zdarza się, że informacje są odbierane inaczej przez dwie różne osoby czytające to samo. Prawdopodobnie przyjęliście Państwo główną zasadę ŻO - proporcję 1:2,5-3,5:0,8 i jak to jest w książkach napisane: zjadaliście do syta. Wszystko to jest zgodne z założeniami tego rodzaju żywienia, ale trzeba na początku "potrenować" nasz ośrodek sytości, gdyż dotychczasowy opierał się głównie na uczuciu pełności w żołądku. Po zjedzonym optymalnym posiłku powinniśmy zawsze mieć uczucie lekkiego niedosytu, bo energia z tłuszczu potrzebuje więcej czasu na to, aby zadowolić nasze receptory głodu. Dlatego tak ważnym na początku Żywienia Optymalnego jest ustalenie sobie potrzebnych na co dzień ilości białek, węglowodanów i tłuszczów, które zaspokoją nasze potrzeby i dadzą energię i materiał budulcowy organizmowi, i nie przekraczanie ich, a zwracanie uwagi, czy nie powinniśmy ich zmniejszać, jeśli okaże się, że wystarczają nam mniejsze porcje niż te wyliczone. Oczywiście zmniejszając ilości, zawsze musimy zachować proporcje. Często zdarza się, że dane oparte na rachunkach ze wzorów nie zawsze się pokrywają z tymi uzyskanymi w czasie rozmowy z lekarzem optymalnym, bo na ilości potrzebnych na co dzień BTW mają wpływ takie czynniki, jak: wiek, choroby, styl życia i inne. Zwiększanie się wagi jest możliwe w sytuacji, gdy osoba rozpoczynająca Żywienie Optymalne ma niedowagę, a w Państwa przypadku nie mamy raczej z tym do czynienia. Ilość zjadanych posiłków nie ma znaczenia, ale trzeba pamiętać, że 2, 3 czy 4 posiłki zjadane w ciągu dnia mają zawierać sumarycznie te same ilości BTW. Jeśli Pani pisze, że zjadacie dwa, bo nie możecie pomieścić trzech posiłków, to myślę, że właśnie wyjściem z tej sytuacji jest ograniczenie ilości zjadanego pokarmu do ilości zaspokajającej głód i nie powodującej przejadania się, i co za tym idzie - odkładania zapasów przez nasz organizm w postaci tkanki tłuszczowej.
W żywieniu polecanym przez Doktora Kwaśniewskiego oliwa z oliwek jest dopuszczona do spożywania i spokojnie możemy nią uzupełniać zalecane do zjadania codzienne ilości tłuszczu.


Z pozdrowieniami,
lek. med. Wojciech Kania

  • phoca_thumb_l_88.jpg
  • phoca_thumb_l_89.jpg
  • phoca_thumb_l_94.jpg
  • phoca_thumb_l_96.jpg
  • phoca_thumb_l_98.jpg
  • phoca_thumb_l_99.jpg
  • phoca_thumb_l_129.jpg
  • phoca_thumb_l_133.jpg
  • phoca_thumb_l_134.jpg
  • phoca_thumb_l_137.jpg
  • phoca_thumb_l_138.jpg
  • phoca_thumb_l_143.jpg
  • phoca_thumb_l_144.jpg
  • phoca_thumb_l_147.jpg
  • phoca_thumb_l_162.jpg
  • phoca_thumb_l_163.jpg
  • phoca_thumb_l_178.jpg
  • phoca_thumb_l_180.jpg
  • phoca_thumb_m_88.jpg
  • phoca_thumb_m_89.jpg
Nasz ośrodek jest upoważniony do organizowania turnusów rehabilitacyjnych z dofinansowaniem z MOPS lub PFRON.

PFRON

 

Kontakt z Nami

Akademia Zdrowia ArkadiaLido
ul. Derdowskiego 8
84-104 Jastrzębia Góra

telefon: 587744593 lub 586749714

fax: 587279874

e-mail: arkadialido@op.pl


Formularz kontaktowy

Mapa dojazdu