(16.XI.2004) Złe samopoczucie na Ż.O. - odpowiada lek. med. Wojciech Kania

Dzień dobry!
Mam 19 lat, 167 cm wzrostu i ważę 54 kg. Na żywieniu jestem 10 miesięcy. Od początku stosowania diety czułam się fatalnie. Było osłabienie, nudności, wzdęcia, ból głowy itd. Po pewnym czasie czułam się lepiej, ale nigdy zupełnie dobrze.
Obecnie mam wszystkie objawy, które mogłyby wskazywać na przedawkowanie witaminy A (nieregularne okresy, bóle głowy, kości - a szczególnie nóg, wypadanie i łamanie włosów, sucha cera, czasami biegunki). Denerwuje mnie także uczucie ciągłego przelewania w brzuchu (w wyniku badań nie stwierdzono obecności lamblii).
Może znaczenie ma tu fakt, że przed dietą optymalną przez kilka lat przyjmowałam suplementy z witaminą A (5000j.m dziennie). Obecnie już tych suplementów nie biorę. Dziennie zjadam 40 g białka, około 150 g tłuszczu i 50 g węglowodanów.
Ciągle jestem słaba, zmęczona i nic mi się nie chce. Pomimo tego, że przytyłam 7 kg, ciągle mam niedowagę około 5 kg. Od miesiąca obniżyłam ilość witaminy A w pokarmach z 2000 mg do 600 mg (są to 1 jajko, 2 żółtka i 100 g śmietany 30%). Nadal nie ma poprawy i nie wiem, co mogę teraz zrobić? Badanie USG jamy brzusznej wykazało, że wątrobę mam prawidłowej wielkości o znacznie wzmożonej echogeniczności wzdłuż dróg żółciowych wewnątrzwątrobowych i powiększone ściany pęcherzyka żółciowego o 3-4 mm. Nie wiem, jak mam sobie pomóc. Proszę o odpowiedź, co mam ze sobą zrobić?
Monika


Droga Moniko,
cieszy fakt, że pomimo złego samopoczucia i pojawienia się różnych dokuczliwych objawów nie rezygnujesz ze stosowania żywienia optymalnego, tylko szukasz pomocy, jak sobie z nimi poradzić. Nic nie napisałaś o początkach swojej przygody z doktorem Kwaśniewskim i jego sposobem na życie, a ważnym jest, czy posiadłaś stosowną wiedzę, aby właściwie stosować jego zalecenia i odpowiednio się odżywiać. Zastanawiam się, jak się czułaś przed rokiem, gdy odżywiałaś się "normalnie", i dlaczego stosowałaś suplementy z witaminą A? Mogę jedynie domniemać się, że zawsze byłaś zainteresowana różnymi dietami i poszukiwaniami właściwego dla siebie sposobu odżywiania. Świadczy o tym również Twoja waga, która nie jest za duża. Musisz wiedzieć, że waga należna dla danej osoby jest uzależniona nie tylko od wzrostu, ale od wielu innych czynników, dlatego zastanawiam się, czy na pewno masz jeszcze tych 5 kg niedowagi (swoją drogą, wiele osób Ci zazdrości)? Objawy, o których piszesz w liście, wcale nie muszą być związane z przedawkowaniem witaminy A - mogą być spowodowane np. zbyt małą ilością zjadanego białka. Jesteś osobą młodą, według prawideł medycznych Twój organizm nie zakończył jeszcze fazy rozwojowej i może potrzebować większych ilości BTW niż osoba starsza. Powinnaś zweryfikować dane dotyczące dziennego BTW w bezpośredniej rozmowie z lekarzem optymalnym, gdyż treść listu nie zawiera wszystkich wiadomości potrzebnych do określenia zapotrzebowania na białko i inne składniki pokarmowe.
Objawy brzuszne mogą świadczyć o obecności pasożytów w Twoim organizmie, pomimo że badania ich nie wykazują - wskazane byłoby przeleczenie się w tym kierunku, aby je wyeliminować. Uczucie totalnego zmęczenia, braku napędu do życia może świadczyć o niedoborze węglowodanów, których Twój młody organizm potrzebuje na pewno więcej od innych (nic nie piszesz, co robisz na co dzień, a jest to ważne do ustalenia ilości dziennego zapotrzebowania na węglowodany). Odpowiednią ilość węglowodanów możesz sobie ustalić, badając obecność ciał ketonowych w moczu (paski do badania moczu Ketodiastix dostępne są w aptekach). Jeśli się pojawiają, to w ciągu dnia trzeba zwiększyć ilość zjadanych węglowodanów, aby doprowadzić do uzyskania wyniku w teście paskowym: -, +/-. Trzeba pamiętać o tym, że intensywna praca, szczególnie umysłowa, wymaga większej ilości węglowodanów. Jeśli się uczysz, to Twoje dzienne zapotrzebowanie może wynosić nawet 100 g węglowodanów w dniach intensywnego wysiłku umysłowego. Trzeba się nauczyć określania tych ilości, słuchając własnego organizmu, zwracania uwagi na występujące objawy, bo nie zawsze można wszystko wyliczyć za pomocą kalkulatora. Tak samo jest z białkiem, którego spożywane ilości wyliczasz za pomocą tabel znanych z książek lub Internetu. Jeżeli stosujesz do przygotowywania posiłków produkty pochodzące z dużych sklepów, to możesz być pewna, że nie zawierają ilości BTW podawanych w tabelach, a szczególnie zawartość białka jest niższa niż powinna być.
Należy również zwracać uwagę na to, aby w żywieniu optymalnym stosować urozmaicony jadłospis, aby dostarczać organizmowi odpowiednich ilości wszystkich składników potrzebnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Z pozdrowieniami,
lek. med. Wojciech Kania