(01.13.2009) Tarczyca i cukrzyca - lek. med. Przemysław Pala

Witam Panie doktorze,
Byłem u pana na wizycie w Arkadii z cukrzycą typ I i z tarczycą. Były to dwie podstawowe sprawy. Na tarczyce przepisał mi pan prądy ,,S". Cukrzyca już na trzeci dzień się unormowała tak że zszedłem z insuliny
na zero.Jednakże jak powróciłem do domu tarczyca się rozszalała. Moje TSH po powrocie było poniżej 0,04 czyli wszedłem w nadczynność. Wcześniej przy wyrównanej tarczycy brałem 125 mg euthyrox. Po wejściu w
nadczynność przez dwa dni nie brałem euthyroxu, potem zacząłem brać 75 mg euthyrox, jednakże nie wiem jak długo mam brać tą dawkę.Czy te prądy na tarczyce pobudziły ją tylko na pół roku czy na dłużej?  Kiedy mogę
się spodziewać że ona się wyrówna, ponieważ towarzyszą temu stanowi kołatanie serca lub osłabienia i wtedy nie wiem czy wziąłem jednak za dużo euthyrox czy za mało? Panie doktorze proszę o pomoc ponieważ w tym
stanie tarczycy cukry zaczęły wznosić się z dnia na dzień w górę do tego stopnie że w chwili obecnej powróciłem do insuliny na dobę 15-18 jednostek tj. 6j długa reszta krótkie. Taka tendencja niestety rośnie.
Czy powrót do insuliny był dobrym krokiem? Nadal żywię się optymalnie korzystając z wagi i kalkulatora optymalnego.PROSZĘ O POMOC


Szanowny Panie,
W Pana przypadku choroby nie były jeszcze w bardzo zaawansowanej fazie i żywienie optymalne spowodowało szybkie ich ustąpienie. Pamiętam, że w trakcie pierwszej konsultacji uprzedziłem Pana o tym. Powiedziałem
również, że prawdopodobnie nastąpi konieczność szybkiego odstawienia przyjmowanych leków. W przypadku cukrzycy czas ten oceniłem na kilka dni, jednak nie byłem w stanie przewidzieć reakcji tarczycy na działanie
diety i prądów selektywnych.
Ludzki organizm jest skonstruowany tak, ze wszystkie tkanki i narządy współpracują razem i żaden nie może funkcjonować oddzielnie, a zależności miedzy nimi są bardzo skomplikowane. Tarczyca jest jednym z gruczołów, który ma największe znaczenie na stan całego organizmu. Wahania poziomu hormonów tarczycowych odbijają się natychmiast na dynamice procesów metabolicznych. Gruczoł tan wydziela substancje, które powodują wzrost aktywności układu sympatycznego, czyli tego, który powoduje przyspieszenie procesów metabolicznych i wzrost aktywności większości organów.
W nadczynności tarczycy mamy do czynienia z przyśpieszoną akcją serca, pobudzeniem, bezsennością, utratą masy ciała i innymi objawami. Jednym z zaburzeń może być również podwyższony poziom glikemii. Niedoczynność z
którą Pan przyjechał objawia się spadkiem aktywności, spowolnieniem akcji serca, sennością, wzrostem masy ciała. Standartowo w leczeniu chorób tarczycy stosuje się farmakoterapię, która reguluje ilość hormonów we krwi. Jeżeli mamy do czynienia z nadczynnością podajemy leki hamujące wydzielanie oraz zmniejszające wpływ tych substancji na tkanki.
Przy niedoczynności stosuje się obecnie czyste postacie samych hormonów. W obu sytuacjach ustalenie dawkowania leków nie jest proste i robi się to w oparciu o badania laboratoryjne, głównie TSH. Nawet doświadczeni lekarze często maja problemy z ustaleniem prawidłowej ilości leku, ponieważ często zdarza się, że stan kliniczny pacjenta nie jest skorelowany z wynikami laboratoryjnymi.
W Pana przypadku wystąpiła sytuacja niemożliwa z punktu widzenia medycyny klasycznej. W ciągu kilku dni żywienia optymalnego ustąpiła cukrzyca, a następnie (to prawdopodobnie wpływ prądów selektywnych) niedoczynność tarczycy. Odstawił Pan insulinę, ale nadal przyjmował hormony tarczycy. Wystąpiła wtedy tak zwana jatrogenna nadczynność tarczycy spowodowana przyjmowanymi hormonami. Tabletki, które Pan brał wywoływały chorobę przeciwną do tej , która była wcześniej. Jednym z objawów mogło być w tej sytuacji podwyższenie poziomu glukozy we krwi.
Rozwiązaniem problemu było więc odstawienie tabletek, które Pan zażywał, o czy Pana powiadomiłem. Mam nadzieję, że do chwili obecnej pozostaje Pan w dobrym zdrowiu na żywieniu optymalnym.

Lek. med. Przemysław Pala - Arkadia Lido